Svenska Kulturfonden i Björneborg käyttää erilaisia kiinteistöjä aina päiväkodeista ja kouluista senioriyksikköihin. Säätiön rakennuttama senioritalo Hilla valmistui Porin kuudenteen kaupunginosaan syksyllä 2016. Rollockin etähallittava lukitusjärjestelmä helpottaa niin asumista kuin kiinteistön hallinnointia.
Puutalo kätkee sisäänsä yhteensä 23 asuntoa. Samaan pihapiiriin on valmistumassa parhaillaan myös toinen rakennus, josta tulevat löytymään esimerkiksi saunatilat sekä lounas- ja kahvilatoimintaa. Asuntoja rakennetaan kolme kappaletta lisää.
– Rollock on toimittanut meille koko talon sähköisen lukitusjärjestelmän, jota voi hallinnoida pilvipalvelun avulla. Kun on senioreista kyse, niin jo avaimen kääntämisestä syntyvän fyysisen liikkeen poisjäänti on yksi suuri syy siihen, miksi Rollock on niin helppokäyttöinen, kertoo säätiön kiinteistöpäällikkö
Annika Häggqvist.
Asukkaat ottivat järjestelmän positiivisesti vastaan
Ennen hankintapäätöksen tekemistä Rollockin lukitusjärjestelmää testattiin pienimuotoisemmin säätiön toisessa kohteessa. Kun kokonaisuus todettiin toimivaksi, päätettiin myös Hillaan asentaa Rollockin lukitusjärjestelmä. Järjestelmä on saanut asukkailta positiivisen vastaanoton.
– Tämän päivän seniorit ovat kyllä nopeita oppimaan ja kiinnostuneita kaikesta tästä uudesta tekniikasta, mitä tarjolla on, Häggqvist toteaa.
– Usein asukkaiden reaktio on ollut se, että ”ahaa, tämä onkin näin helppo”, Häggqvist hymyilee.
Etähallinta helpottaa arkea huomattavasti
Fyysisesti helpomman ja kevyemmän ovenavauksen lisäksi Rollockin järjestelmä tuo myös monia muita hyötyjä sekä asukkaille että kiinteistöpäällikölle ja hänen tiimilleen. Asukkaiden osalta esimerkiksi pidempään vieraileville omaisille on mahdollista teettää omat avaimet, jotka voidaan poistaa käytöstä vierailun loputtua. Jokaisessa asunnossa on myös iPad, jonka avulla ulko-oven ja asunnon oven voi avata kätevästi ilman, että ovelle tarvitsee itse kävellä. Pilvipalvelun avulla oven voi avata, vaikkei olisi itse edes kotona.
– Suuri etu on se, että pystyn avaamaan ovia etänä toimistolta käsin. Ennen tilanne olisi ollut se, että minä henkilökohtaisesti olisin ollut täällä joka kerta avaamassa ovia esimerkiksi rakennusmiehille tai muille, jotka haluavat tulla käymään. Tämä on helpottanut minun työtäni käytännössä ihan todella paljon, Häggqvist painottaa.
– Olemme kyllä ehdottomasti saaneet vastinetta rahoillemme. Työaikaa on säästynyt. Yksi todella tärkeä aspekti on myös turvallisuus. Pystyn helposti valvomaan tilannetta ja tiedän, että kuka tiloissa kulkee ja mitä avaimia on jaettu. Jos jokin avain pitää saada esimerkiksi nopeasti pois käytöstä, niin asia hoituu tosi näppärästi. Se vaatii vain pari klikkausta, eikä asiaa tarvitse sitten sen enempää murehtia, Häggqvist summaa.
Henkilökohtainen palvelu on tärkeää
Hillan ja Svenska Kulturfonden i Björneborgin asioista vastaa Rollockilla nimetty yhteyshenkilö, joka tuntee kohteen ja sen taustat hyvin. Mahdolliset ongelmatilanteet hoituvatkin usein vain puhelinsoitolla. Tarvittaessa paikalle tulee kohteen oma Rollockin lukkoseppä.
– Vaikka me olemme Porissa ja Rollock taas toimii pääkaupunkiseudulla, ovat he pystyneet vastaamaan tarpeisiimme tosi hyvin, Häggqvist kiittelee.
– Kyllä tällainen henkilökohtainen palvelu on nykypäivänä hyvin tärkeää, Häggqvist kiteyttää.