Yleinen
Sinulla on älypuhelin, mutta onko sinulla älyovi?
”Viimeisten metrien haaste” on paljon käytetty sanonta, joka kertoo verkko-ostamisen ja palveluiden saavuttamisen ongelmasta kotioven kynnyksen yli. Oli kyse sitten postilähetin tai ruoan verkko-ostoksien toimituksesta, on prosessi sujunut aina tilauksen, maksamisen ja toimittamisen osalta helposti, mutta tökännyt viimeiselle metrille lukossa olevaan kotioveen.
Viimeisten viikkojen aikana nopeasti muuttunut tilanne on pakottanut monia palveluntarjoajia tuomaan ratkaisunsa verkkoon. Kiinnostus viimeisen metrin haasteen ratkaisemiseen on kasvanut, ja moni verkossa tuotteitaan ja palveluitaan tarjoava on konkreettisesti ymmärtänyt mistä sujuvassa prosessissa on kysymys. Ruoan verkkokauppias haluaisi tuoda tuoretuotteet suoraan asiakkaan jääkaappiin ja postilähetti jättää paketin sisälle hänen jakelureitilleen sopivana ajankohtana. Nykyinen tilanne on ollut pitkälti aikataulujen sovittamista – tavoitteena saada kotiovi auki oikealla hetkellä paikan päällä olemalla.